QUESTIONS 2

 
Vad tycker du om din värdfamilj? 
Älskar verkligen min värdfamilj! De är så otroligt trevliga och hjälpsamma. Har jag problem hjälper de mig direkt. T ex så händer det väldigt ofta att vi pratar om saker och så säger jag bara utan att tänka att det hade underlättat om jag hade den saken här, eller t ex ett nytt kamerabatteri. Bara en liten stund senare har min värdpappa kollat upp vart man kan köpa det, hur långt det är dit och priser. Han är verkligen en person som tar tag i saker vilket jag uppskattar. Mamman är inte den typen som gullar med sina barn: ''Åh kom här så ska jag göra de för dig'' Här får du kakor blabla''. Gillar verkligen det eftersom jag inte är vad vid något annat. Hon är däremot väldigt medveten om kändisar, musik vi lyssnar på och annat stuff , vilket gör att man kan prata om ungdomliga saker och hon förstår haha. Lite rörigt svar men hoppas det funkar?
 
Hejsan! Din blogg är jättebra :) jag funderar på att åka till USA nästa år eller jag har blivit antagen men jag känner mig inte helt säker på att jag ska åka hela tiden... Ibland (oftast taggad) och ibland vill jag inte! Kände du också så innan då åkte? Var det ett självklart val för dig att åka? När bestämde du dig? Jag är typ mest orolig över att jag inte ska få några kompisar... Var det jobbigt att skaffa vänner eller kom det lite automatiskt på klasserna och på din sport? Oj lång fråga sorry!!! Ha det så bra :) jätte tacksam för svar!
Inte för att skryta men jag är nog en av de bästa på att svara på denna fråga. Jag vet precis hur du känner! I September för ett år sedan blev jag antagen dock så var jag inte helt säker på att jag ville åka. Funderade inte så mycket på det utan försökte mest förtränga det och sopa det under mattan. Månaderna gick och jag kom på undanflykter, ville inte börja på ansökan eller tacka ja till programmet för jag visste att det var ''no turning back then''. Det var så svårt eftersom många i min omgivning var väldigt glada för att jag skulle åka men vissa andra var väldigt ledsna vilket smittade av sig på mig. Vissa dagar ville jag bara åka, andra skulle jag kunna dö för att få stanna hemma. Varför skulle man byta ut mysiga familje/vännerstunder mot total osäkerhet. Konstigt nog så var jag väldigt otaggad de dagar jag var trött och när jag var pigg var jag såå taggad! April kom och då började jag bli stressad, visste att jag längst innanför att jag ville och tänkte såhär:
 
1. Vill jag vara i en svensk skola nästa år? Nej!
2. Jag kommer ångrar mig om jag inte åker. Bära eller brista! Kan ju alltid åka hem om det går fel?
 
Människor i min omgivning som gjort mig osäker blev samtidigt mer stöttande och allt gick mycket lättare då. Jag hade ju läst utbytesbloggar under 4 år och visste vad jag ville. Tror någonstans att den väntan gjorde mig mer osäker. Jag tog beslutet, fick iväg ansökan i maj men idag sitter jag här och kan inte vara mer stolt! 
 
Så mitt råd till dig är att kanske göra en Fördel/nackdel lista, berätta för anhöriga så att de kan stötta dig och kanske förbereda dig mentalt inför vad som kan hända. Låter som en psykolog nu haha men menar, jag tänkte såhär: Det kommer bli svårt att få kompisar, men jag ska kämpa - vara med i alla klubbar, sporter m m. Det kommer bli svårt att bo med en annan tjej - men tänk alla upplevelser vi kan dela! Det handlar helt enkelt om att vända negativt till positivt. Du kommer ju ingenstans om du inte vågar. 
 
Lycka til och tvivla inte på att fråga om du har mer osäkerheter. Ha det bäst!
 
Vad innebär select-program?
 
Select är en del av Explorius vilket gör att du kan välja i princip vart du vill komma i USA. Du kan välja stat, område i staten och i vissa fall skola också. Anledningen till att jag valde det var helt enkelt för att jag inte hade något annat val. Jag var egentligen för gammal för att åka med det vanliga programmet (född jan 95) och man måste vara född från 1 mars 95 på grund av visum. Kunde dock inte välja och vraka som jag ville utan fick välja mellan: Massachusetts, Washington state, Arizona, Arkansas och Colorado. Gjorde en plus och minus lista och kom fram till att Arizona var den enda staten med varmt klimat så valde den och sedan område här.
 
Andra som åker med Select gör det också för att t ex de är riktigt duktiga på en sport och då kan de söka till en viss skola som prioriterar den sporten. Andra åker också för att de ska kunna få ett ''diploma'' vilket är en godkänd amerikansk gymnasieexamen. 
 
Så till dig som frågade varför jag valde det eftersom det är mycket dyrare: Jag hade helt enkelt inget val. Kunde dock också ha valt Kanada, Nya Zeeland och Australien.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0