SVERIGE VS USA

Skillnaderna mellan SVERIGE & USA. Har funderat i flera dagar om något intressant att skriva om & kom då på att jag aldrig egentligen, på ett strukturerat sätt, nämnt skillnaderna samt min åsikt till dem.
 
Killarna är så mycket mer flörtiga. Träffar du på dem ute i allmänheten, eller speciellt skolan så är det inget som stoppar dem från att säga Hej, fråga om mitt namn och utbyta några fraser. Detta kommer både från freshman till seniors, allt från 14-18 år. Så på sätt skulle du kunna säga att killarna här har mer självförtroende.
 
Drive through överallt. Apotek, bankomat, starbucks, systembolaget. Du behöver alltså aldrig gå in i en affär om du är riktigt lat!
 
Människor här promenerar inte. Är du ute & går (särskilt under sommaren när det var 40 +) kan jag garantera dig blickar och folk som vänder sig om. För att inte tala om att alla killar här tutar när de kör förbi dig.
 
De använder besticken på helt fel sätt. Gaffeln är ett multifunktionellt redskap som kan hacka, mosa, skära - helt fantastisk ju? Nej, det tycker jag inte. I Sverige vänder vi liksom på gaffeln och puttar upp maten där, något amerikanerna tycker är fruktansvärt roligt.
 
Allting är så mycket billigare. Körkort kostar här ca 600 kr, att tvätta bilen 30 kr, Ben & Jerry 20 kr. Sedan blir det ju också extra billigt för oss svenskar.
 
Amerikanarnas kunskap sträcker sig inte långt utanför Amerika. Förvänta dig inte att de har någon speciell kunskap om vad som hänt i världen eller att t ex Ikea är svenskt & Swedish house mafia. Två frågor jag fått:
- Ligger Sverige nära Brasilien?
- Är inte Sverige en stad i Amerika?
 
Killarna är så mycket artigare. Bjuda ut tjejen på dejt, fråga föräldrarna och hålla upp dörren är något som inte är en valmöjlighet, utan ett måste. Känner mig som en drottning när jag går in genom dörren numera.
 
Mitt betyg...
 
Läraren gör allt för att du ska lyckas i klassen - ger dig svaren till proven, ger dig allt material du behöver och jag tror jag har en teori om varför. Läraren vill helt enkelt inte att eleverna misslyckas, då det framställer han/hon som en dålig lärare. Sedan tror jag inte de vågar ge eleverna ansvaret eftersom de behandlar dem som barn & förväntar sig också då att de ska prestera som barn.
 
Alla dessa fantastiska komplimanger. Vilken fin textur ditt hår har, dina ögon är så vackra, sin klädstil är så fin, ''You look so cute'' m m. Senaste komplimangen är en av mina favoriter då jag passerade ett killgäng. ''Wow a blondie, keep it up like that'' haha skrattade för mig själv. Folk kastar sig ur komplimanger & vissa säger att de är falska och inte menar det. Vad spelar det för mig? Så länge de sätter ett leende på mina läppar är jag glad.
 
De Amerikanska Ungdomarna är så lata. Jag menar många här har jobb på fritiden men vad jag tänker på är i skolan. Många sover på lektionen, struntar i ett göra uppgifterna och jag förstår verkligen inte hur de kan göra det. Om de ändå är där så är det väl en självklarhet. (Detta är sådana saker man inte kan göra hemma). Jag gör allt (plugghäst) och min lärare ger mig därför mer frihet. Vem vill inte ha det liksom? Fatta det Americans!
 
Respektera de äldre. Alla lärare ska tilltalas Mrs/Ms/Mr och svär du inför dem är det väldigt väldigt dåligt. En av mina killkompisar har suttit inne på kontoret nu i mer än en vecka för ''in school suspension''. Varför? Han sa ''go and fuck yourself'' till en av lärarna.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0